pen pall Qaireen

Friday, 1 June 2012

‎[Petua] TIPS Awal Sebelum Bertudung Labuh

assalamualaikum wrb
...



1) Mulakan dengan memakai stokin kaki & sarung lengan. Biasakan memakai baju yang longgar dan melepasi punggung. Tukarkan penggunaan seluar jeans dengan seluar slack yang longgar.

2) Cari & sertailah kumpulan usrah yang benar. yakni yang diyakini agama naqibah (ketua usrah) nya serta hala tujunya selari dengan syariat. insyaAllah.

3) Perhebatkan langkah menyertai majlis-majlis ilmu seperti kuliah maghrib di Masjid, ceramah-ceramah oleh ustaz/ustazah untuk menambah input dalam diri. InsyaAllah, akan bertemu sahabat-sahabat baru yang baik di majlis-majlis tersebut.

4) Bersungguh-sungguh memperbaiki ibadah-ibadah asas seperti solat, puasa & sebagainya. Boleh rujuk ustaz/ustazah, sahabat2 yang diyakini agama, kitab-kitab fardu ain, ataupun mendengar ceramah-ceramah online (kalau boleh, semua ini seiring).

5) Perbanyakkan membaca al-Quran & mentadabbur (mengkaji) maknanya. Tidak ada gunanya pembacaan al-Quran tanpa memahami isinya. Milikilah tafsir mini sebagai teman karib. :)

6) Apabila hati sudah semakin kuat, yakni semakin sudah yakin dengan pilihan yang dibuat (untuk berhijrah lillahi taala) maka, perlahan-lahanlah mulakan langkah untuk memperbaiki penampilan. Mulalah memakai baju yang menutupi peha (mencecah lutut). Paling popular, T-shirt Muslimah. Namun, hati-hati, seeloknya pastikan ukurannya mencecah lutut kerana T-shirt yang tidak menutupi peha berpotensi untuk menampakkan bentuk peha jika dipakai dengan seluar.

7) Mulakan dengan memakai tudung bidang 50 (melepasi bahu). Pinkan secara lurus. Kalau dipinkan silang ke dada, kelihatan agak singkat. Kebiasaannya muslimah memilih untuk memakai Tudung Turki atau Tudung Mesir.

8) Setelah semakin selesa, mulalah memakai pula tudung Tudung Turki/Mesir/Bawal bidang 60. Tudung jenis ini kebiasaannya labuh mencecah siku & menutupi punggung. Sebenarnya, tudung jenis ini pun sudah memadai untuk menutupi aurat dengan sempurna. Namun, agak renyah sebab penggunaan pin.. ( kalau tudung jahit terus sarung je. lagi mudah kan? ) ^ ^

9) Dalam pada berusaha menjaga penampilan, langkah 1-6 masih dipraktikkan dengan istiqomah (berterusan). Iman ditingkatkan, ibadah diperhebatkan, akhlak dipermantapkan. insyaAllah.

10) Kemudian, setelah bersedia untuk memakai tudung labuh berjahit, bolehlah mulakan dengan berselang-seli dengan Tudung Turki/Mesir bidang 60 sebelum istiqomah dengan tudung labuh berjahit. Serta kurangkan pemakaian seluar serta mengantikannya dengan memakai kain. Memakai t-shirt muslimah dengan kain tidak ada salahnya. Bahkan lebih manis dipandang mata. :) .


" Tak mengapa jika nasihat yang ingin kita sampaikan belum diterima orang lain,sekurang-kurangnya kita sudah berusaha dengan sebaik mungkin bagi menerangkan sesuatu kebenaran.."

~Dalam menasihati orang lain,sebenarnya ia juga sama seperti mengingatkan atau menegur diri sendiri yang terkadang lalai dan leka dalam menjalankan tangggungjawab sebagai seorang muslim..^_^

Hanya diri sendiri yang mampu membaik pulih ketidakstabilan keadaan diri sendiri ..Bangkitlah!

‎~Walau beribu kali kita MELANGKAH jauh dari Allah, Namun,Allah tetap DEKAT & tulus mencintai kita..
Kerana Dia tahu.. Sejauh mana pun kita PERGI dariNya, Kita tetap akan kembali ke PANGKUANNYA~
SubhanAllah...

Hawa...
Jagalah pandanganmu, jagalah pakaianmu, jagalah akhlakmu, kuatkan pendirianmu.....Andai kata ditakdirkan tiada cinta dari Adam untukmu, cukuplah hanya cinta Allah menyinari dan memenuhi jiwamu..



♥ MOGA ALLAH REDHA ♥


edisi khas buat bulan jun , say hai to Jun and say bye to mei , berday heroin  Qaireen bulan nim . hohoho ... saje nak infom , k out .. mahu melayar mimpi pulak ..

2 comments:

Sufi Musafir said...

Assalamualaikum uhti :)

Syukran atas perkogsian. Step-by step. InsyaAllah. Moga entri ini memberi manfaat kepada muslimat. InsyaAllah.

qaireen said...

waalaikumussalam ukhti :D

afwan , isyaAllah harapnye begitulah ,
PERINGATAN BERSAMA ;)